Teutorial: hvordan montere strikkegenser

(Nok et pauseinnlegg fra meg -nå har vi flyttet og begynt å komme skikkelig i stand, men har ikke lokalisert opplastingskabelen til kameraet enda. Bilder kommer snart :)) 

Dette var et stort hodebry for meg før jeg forsøkte å gjøre det første gang, hovedsakelig fordi beskrivelsen i oppskriften var noe mangelfull/komplisert og fordi man ofte har et behov for å se hvordan det gjøres. Jeg bestemte meg derfor for å lage en liten teutorial for  beskrive hvordan jeg har gjort det med vellykket resultat slik at noen andre kanskje kan spares for hodebry:) Objektet for montering er for øvrig en mariusgenser jeg strikket i barselgave til mitt vesle tantebarn.

Marker først med en kontrastfarget tråd hvor sidelinjen på bolen går (hvor armen skal sitte)- Det er her det skal klippes etterhvert! 

Mål deretter ved hjelp av armen  hvor langt du skal klippe for at åpningen skal passe til armen. Marker punktet.

Sy deretter en tett rettsøm på hver side av den kontrastfargede tråden. Hold avstanden sømmene imellom slik at du har mulighet til å klippe imellom.

Husk å sy en søm på tvers også, under punktet du markerte ved hjelp av armen. Sørg for at alle tre sømmene overlapper hverandre slik at du unngår katastrofe!

Klipp opp mellom sømmene. Vær forsiktig så du ikke klipper i sømmene du har sydd!

Deretter kaster du sårkantene ved hjelp av sikksakksøm. Dette kan også gjøres for hånd selvfølgelig!

Da ser det ca. slik ut. Det kosmetiske er ikke viktig i dette trinnet.

Så er det tid for å sy igjen skuldersømmene. Vær obs på hva som står i oppskriften mhp hvor vid halsåpningen skal være. Bruk tette, jevne sting.

Sånn…

Så er det klart for å montere fast armene! De fleste oppskrifter involverer et ekstra belegg som vendes over sårkantene slik at denne sømmen ikke blir synlig. Det skal ikke festes enda, men armen skal syes fast der hvor belegget begynner.

Men… Tenk på at regelmessigheten av sømmen vil bli synlig på framsiden. Her ser du at den ikke har vært helt regelmessig…

Derfor kan det være en stor fordel å bruke maskin også i dette trinnet 🙂

Dette gir et MYE jevnere resultat, i allefall for min del 🙂 Jeg har ikke nok tålmodighet til fiklearbeide tror jeg!

Til slutt syr du fast det innvendige belegget med kastesting slik at sårkantene skjules.

…og tataaa! Ikke lenger noe prosjekt som volder hodebry 🙂

Dette var barselsgaven til mitt vakre tantebarn, Majka. Genseren er str. ett år, så snart skal nok den til pers:) Forøvrig er mariusdress i str. 1,5 år nå på pinnene til lillegutt.

13 kommentar to “Teutorial: hvordan montere strikkegenser”

  1. HP Says:

    Flott resultat! Og nå har jeg lært noen nye ord og…

    • strikkeprinsessa Says:

      Takk, kjære bror:) Håper dere koser dere i ny leielighet! Har du forresten noen tips til hvordan jeg kan få bloggen min til å se litt «proffere» ut? Jeg er helt blank på det orådet og finner ikke ut av det som vanlig:p

      • HP Says:

        Bloggen din ser helt grei ut – men hvis du vil eksperimentere litt, kan du finne ferdige themes på http://wordpress.org/extend/themes/ . Disse kommer i zip-filer, som du kan pakke ut for å bytte/redigere bildeelementer og HTML. Så kan de lastes opp til bloggen din via konfigurasjonspanelet og installeres der.

        Hvis du ikke finner ut av det, kan vi ta en kikk på det sammen neste gang vi ses!

  2. Gunita Says:

    Hei,

    Takk for tips til montering av marius genser. Jeg var kjempe nervøs når jeg skulle klippe i genseren, men veldig kjekt å ha bilder og forklaring. Jeg sydde for hånd siden jeg ikke har symaskin og det gikk helt fint, men tok litt tid da. Kjempe snilt at du tok deg tid til å forklare det her 🙂 takk

    • strikkeprinsessa Says:

      Så koselig å høre at noen har bruk for den 🙂 Jeg synes også det er ytterst nervepirrende å klipe i noe man har brukt så lang tid på, men SÅ deilig når man er ferdig 🙂 Gratulerer med ferdig motert genser!

  3. Ann-Kristin Says:

    Hei. 1000 takk for nyttige tips og bilder! Det som sto i oppskriften var jo helt umulig å skjønne for en som ikke er veldig inne i strikkeverden. Nå er den ferdig montert takket være deg:))

  4. Hege Felulah Says:

    takk for fin beskriving av armfesting og montering i det heile tatt! Sitte her med halvferdig mariusdress til velsetutta og var byrja å bli litt bekymra for at det ikkje var med armhol i oppskrifta 🙂

  5. Med en liten Mariusgutt i magen « Strikkeprinsessa's Blog Says:

    […] Om du lurer på hvordan den skal monteres, kan du lese min tutorial på montering av Mariusgenser her. Det er nesten samme prinsipp, men i bodyens tilfelle skal ikke skuldrene sys […]

  6. Veronica Says:

    Tusen takk for at noen skjønner at ikke alle som liker å strikke er super-strikkere!:)

  7. elseæk kvam Says:

    Her sprer du veldig mye feilinnformasjon – den beste måten å sett i en arm på er å strikke 1vrang2rette 1 vrang etter å ha fellt to masker / og lagt opp to nye ) i hver side der armen skal inn – da har du samtidig noe å sy etter før du skal klippe – 2 omganger rettsøm – 1 omgang elastisk zigzag – SÅ masker du sammen skulderen for hånd. merk øverst på armen – og sy den sammen på RETTSIDEN med madrass sting – da kan du sy i samme maskebue hele veien rundt og armen blir perfekt innsatt – legg belegget over på vrangen – fest med nåler og sy det forsiktig på !

    • strikkeprinsessa Says:

      Heisann! Denne metoden har jeg aldri prøvd ei heller hørt om- jeg har vært prisgitt det som står oppgitt i oppskriftene, i mangel av en «strikkementor», men dette skal jeg forsøke neste gang. Takk for tipset 🙂 Jeg vet likevel at det brukes mye maskinsøm rundt om, og det er også det jeg vanligvis bruker, og det er en helt grei fremgangsmåte med et godt resultat dersom man er nøye 🙂

Legg igjen en kommentar