Sånn i tilfelle

Først vil jeg si tusen takk for hyggelige kommentarer til mitt forrige innlegg- det varmer🙂 Nå er snart tiden inne for den ordinære ultralydundersøkelsen. Det viktigste er selvfølgelig at helsen til den lille er god- jeg må innrømme at jeg kjenner en bitte liten mammauro i magen, og det er vel helt vanlig. Men det blir jo også spennende å høre om de kan avsløre kjønnet på knærten. Da vi var på tidlig UL i uke 12 ymtet legen frempå at det var gode muligheter for en gutt, men at det var vanskelig å fastslå med stor sikkerhet så tidlig i svangerskapet. Mammafølelsen sier også at det er en guttebass, men det er jo også ganske vanskelig å si noe sikkert ut fra den😉

Uansett… Strikkeprinsessa er forberedt!

Dette teppet består av de aller første mormorrutene jeg noen gang har heklet. Den gangen hadde jeg ikke noe klart formål for rutene, annet enn at jeg skulle lære meg å hekle. Men når jeg nylig hadde opptelling i kurven fant jeg ut at antallet var nesten perfekt til et lite vognteppe. Og med en liten knært på vei syntes jeg at det var et passende formål. Rutene er heklet i Drops’ Alpaca med heklenål 4 og 3,5. Det hadde nok ikke gjort noe å benytte nål 2,5 eller 3, men resultatet ble OK. Det fikk bli en liten enkel blondekant rundt for å avslutte det hele.

Neste vognteppe er av den mer feminine varianten kan man nok trygt si🙂 Dette ble heklet før jul, og ideen til teppet fikk jeg fra Cissemosse, men jeg fant ingen oppskrift på et slikt teppe på noen av mine lokale garnbutikker. Mønsteret har jeg derfor komponert selv, med utgangspunkt i Solveigs blomsterkvadrat. Jeg brukte Drops’ alpacablanding Nepal og heklenål nr. 5. I utgangspunktet heklet jeg teppet på ren impuls fordi jeg falt pladask og ønsket meg nye hekleutfordringer, og tenkte at det kunne gis bort i barselgave til noen venner som ventet en liten jente. Men siden vi plutselig hadde en på vei selv og ikke har noen sikre bevis på hvem som gjemmer seg inne i magen foreløpig, bestemte jeg meg for å beholde det en liten stund til.

…dette hadde vel gjort seg i en dypvogn med ei lita tulle i?

Det gjelder å være forberedt😉 Babyen skal i alle fall ikke fryse!

Håper du har hatt en deilig helg!

16 kommentar to “Sånn i tilfelle”

  1. Bare meg... Says:

    SÅ fint det blå teppet var!! Det rosa også, mmen nå har jeg en blå baby i magen😉 Hvordan lærte du å hekle? En bok? Nettet? Kan du anbefale en heklebok for en som aldri har heklet i hele sitt liv? For et sånt teppe skulle man hatt til forandring fra alle strikketeppene vi har🙂

  2. strikkeprinsessa Says:

    Hei kjære deg! Ja, er det ikke fint med heklet? Fort går det også, om man ser bort fra monteringen😉 Gratulerer med en gutt i magen, det viser seg at jeg har en liten blåmann der inne også, så det blir nok mer av det blå! Jeg har dessverre ingen heklebøker å anbefale- det har jeg aldri tenkt på å kjøpe meg. Men det finnes utrolig mange tutorials der ute- både skriftlige og i videoversjon! Jeg fant tutorialen på mormorruter her: http://www.frumaela.com/2011/02/oppskrift-pa-bestemorruter.html evt. kan du gjøre et klapt søk på google. Om det er annet du lurer på er det bare å ta kontakt🙂 Klem

  3. cissemosse Says:

    Så gøy at du ble inspirert!! Jeg ble selv aldri ferdig med teppet… men nå har jeg fått bestilling på det, så da må jeg i gang! Noen ruter har jeg i alle fall allerede!

    • strikkeprinsessa Says:

      Ja, det er ikke vanskelig å bli inspirert av det du strikker og hekler🙂 Den cerisefargede Mariusen du nettopp er ferdig med er bare SÅ nydelig! Og så herlig at du klarer forsetter om kjøpestopp for å kunne tilbringe mer tid med minstemor- det står det respekt av!

  4. Bare meg... Says:

    Tusen tusen takk!! Den inn-med-t-skje-linken var fantastisk! Vært og handlet i dag, så nå må jeg prøve😀 Gleder meg! Gratulerer med blåbaby selv🙂 Håper på masse fine tips til produksjon innpå her😉

  5. Ina Kristin Says:

    Takk for kommentar:) Fine tepper!

  6. Pearlys Says:

    Hei, kjempe fin blogg ♥

    Jeg har for en stund siden kommet over det ene bilde ditt når jeg søkte på google så har jeg lagret bare for inspirasjon. Men nå har jeg så lyst å få noen bekjente til å hjelpe meg å lage ett slikt nydelig rosa teppe med blomster på som du har. Hadde sett for meg noe lignende å falt helt for det du har laget. Så har lett slik tilbake til hvor jeg fant deg….ved hjelp av dette innlegget på bloggen min fant jeg bloggen din igjen🙂

    Bare si ifra om jeg skal fjerne bilde altså, så tar jeg det vekk på ett blunk🙂

    http://www.pearlys.org/2012/04/oppskrift-pa-bestemoruter.html

    Har du noe oppskrift på det som jeg kan laste ned,kjøpe eller vertfall gi bort slik at noen kan lage for meg? Eller tar du bestilling på det du lager? *smilerpent* hehe,….

    Det var virkelig nydelig det teppet altså, kan ikke få si det nok ganger ♥

    Hilsen Pernille

    • strikkeprinsessa Says:

      Heisann🙂 Tusen takk for hyggelig kommentar! Det er helt i orden at du bruker bildet, om du linker til meg om du bruker det igjen blir jeg veldig glad🙂 Akkurat nå har jeg dessverre ikke ork til å ta på meg bestillinger siden jeg er gravid og i dårlig form (og gjerne vil prioritere babyen i magen såklart). Som jeg skrev så hadde jeg ingen oppskrift på teppet, men konstruerte rutene etter slik jeg trodde de var satt sammen selv. Og jeg er en heklenybegynner også🙂 Jeg skal se enten om jeg kan oppdrive oppskriften, eller om jeg kan få skriblet ned det jeg har gjort.

      Siden det er en liten gutt til i magen min vurderer jeg om jeg kanskje skal selge det, men jeg har ikke bestemt meg om det skal gå inn i gavelageret mitt i stedenfor.

      Klem

  7. Pearlys Says:

    Du er vertfall kjempe flink, jeg vet jeg ikke kommer til å klare noe slikt, så må finne noen som kan gjøre det for meg. Om du hadde orket å lage en forklaring, eller klart å funnet oppskriften hadde jeg blitt veldig glad😀 Om du bestemmer deg for å selge det så vil jeg veeldig gjerne kjøpe det, da hadde jeg blitt veldig glad😀

    Gratulerer med prinsen i magen, når er termin?😀
    Masse god bedring om formen er laber, jeg er snart i uke 22 og er enda kvalm og mye dårlig, så du har all min sympati der.

    KLEM

    • strikkeprinsessa Says:

      Hei igjen🙂 Jeg har bestemt meg for både å skrive ned oppskriften og å «lodde ut» teppet i et lite blogglotteri- lotteriet kommer til uka, og oppskriften så fort jeg får heklet meg gjennom ruten en gang til- denne gangen med blå blomster🙂 Håper du vil være med på lotteriet!

      Jeg har fått termin den 17. September, men håper han kommer en uke før slik som storebror;) Da venter vi jo omtrent samtidig! Håper kvalmen din snart blir bedre- det er så slitsomt å ha det slik:(

      Klem

  8. Hilde Says:

    Så utrolig fine tepper du har laget!!!

    Og gratulerer med den lille i magen🙂

    Selv venter jeg en gutt i slutten av september, og har teppe i bestemorruter på lista over ting jeg vil lage til lillegutt. Blir spennende å følge med framover på hva mer fint du lager!

  9. Kathy Says:

    Hei – For noen nydelige tepper – falt spes. for det med blomster i midten av rutene! Jeg ser du har heklet det i Nepal, er det mulig å spørre hvilken rosafarge og hvilken beigefarge du har brukt? Det er jo salg på Nepal denne mnd, og jeg har så lyst på akkurat meken teppe🙂

  10. Giveaway hos Strikkeprinsessa! « Strikkeprinsessa's Blog Says:

    […] deg to stk vår/høstluer i jersey i valgfri størrelse med spreke farger. Les mer om vognteppene her og […]

  11. Berit Hansen Says:

    For et nydelig teppe🙂 Er det mulig å få oppskrift på ei slik rute av deg?

  12. Berit Hansen Says:

    tusen hjertelig🙂

Legg igjen en kommentar

